حدیث امام على (ع) درباره زندگى , امنیت , دين , خرد , مرگ در کتاب الكافي جلد 1 كِتَابُ الْعَقْلِ وَ الْجَهْل‏ - (کد ۳۲۷۳۵)

راویان : محمد بن يحيي رفعه قال قال امير المومنين ع :
مَنِ اِسْتَحْكَمَتْ‏ لِي فِيهِ خَصْلَةٌ مِنْ خِصَالِ اَلْخَيْرِ اِحْتَمَلْتُهُ عَلَيْهَا وَ اِغْتَفَرْتُ فَقْدَ مَا سِوَاهَا وَ لاَ أَغْتَفِرُ فَقْدَ عَقْلٍ وَ لاَ دِينٍ لِأَنَّ مُفَارَقَةَ اَلدِّينِ مُفَارَقَةُ اَلْأَمْنِ فَلاَ يَتَهَنَّأُ بِحَيَاةٍ مَعَ مَخَافَةٍ وَ فَقْدُ اَلْعَقْلِ فَقْدُ اَلْحَيَاةِ وَ لاَ يُقَاسُ‏ إِلاَّ بِالْأَمْوَاتِ‏ادامه...

مترجم : کمره ای  کتاب : اصول کافی ترجمه کمره ای جلد 1  صفحه : ۷۵
امير المؤمنين (ع) فرمود: هر كه يك خصلت خوب پابرجا هم به من تحويل دهد به خاطر آن او را بپذيرم و از نداشتن خصال ديگرش چشم پوشم ولى از نداشتن عقل و نداشتن دين گذشت نكنم، زيرا در بى‏دينى امنيت نيست و زندگى در هراس گوارا نباشد و نبودن عقل نبودن زندگانى است، بى‏خرد جز مرده اى نيست.

مترجم : مصطفوى‏  کتاب : اصول کافی ترجمه مصطفوی جلد 1  صفحه : ۳۱
امير المؤمنين عليه السلام فرمود: كسيرا كه آگاه شوم بر يكى از صفات خوب استوار است، بپذيرم و از نداشتن صفات ديگرش بگذرم ولى از نداشتن عقل و دين چشم نميپوشم زيرا جدائى از دين جدائى از امنيت است و زندگى با هراس گوارا نباشد و فقدان عقل فقدان زندگى است (زيرا بى‏خردان) فقط با مردگان مقايسه شوند و بس.

مترجم : محمدعلى اردكانى  کتاب : تحفة الأولياء( ترجمه أصول كافى) - جلد 1  صفحه : ۱۲۹
محمد بن يحيى روايت كرده و آن را مرفوع ساخته، گفت كه: امير المؤمنين عليه السلام فرمود كه: «هر كه خصلتى از خصلت‏هاى خوب در او از براى من استوار گردد، او را بر آن بار مى‏كنم و از نبودن آنچه غير آن باشد، مى‏گذرم و نمى‏گذرم از نبودن عقل و نه از نبودن دين؛ زيرا كه جدا شدن از دين، جدايى از ايمنى است و گوارايى نمى‏باشد و بازندگى كه با ترس باشد و نيستى عقل، نيستى زندگى است و چنين كسى را قياس نمى‏توان كرد مگر به مردگان».

شارح : مصطفوى‏  کتاب : اصول کافی ترجمه مصطفوی جلد 1  صفحه : ۳۱
ممكن است انسان بواسطه يكى از صفات نيك مانند سخاوت، حيا، غيرت، عدالت، راستگوئى نجات يابد و سعادتمند گردد بشرط آنكه آن صفت ملكه راسخه او گشته و هميشه بر آن پايدار و ثابت باشد چنانچه پيغمبر اكرم (ص) فقط شخصى را بخاطر راستگوئيش اهل بهشت دانست و حاتم طائى را بسبب سخاوت و نوشيروان را بجهت عدالت در بعضى از روايات اهل نجات شمرده‏اند ولى دو صفت دين و عقل است كه در هر حال براى انسان لازمست زيرا مردمى كه دين ندارند امنيت ندارند و آنها كه عقل ندارند زندگى انسانى ندارند.

27الّذي لم يعمل الإماميّة مثله 1» .

و قال المحقّق عليّ بن عبد العالي الكركيّ، في إجازته للقاضي صفي الدين عيسى: «الكتاب الكبير في الحديث، المسمّى بالكافي، الّذي لم يعمل مثله. . .

و قد جمع هذا الكتاب من الأحاديث الشرعيّة، و الأسرار الدينيّة، ما لا يوجد في غيره 2» .

و قال أيضا-في إجازته لأحمد بن أبي جامع العاملي-: «الكافي في الحديث الّذي لم يعمل الأصحاب مثله 3» .

و قال الفيض: «الكافي. . . أشرفها و أوثقها و أتمّها و أجمعها؛ لاشتماله على الأصول من بينها، و خلوّه من الفضول و شينها 4» .

و قال الشيخ عليّ بن محمّد بن حسن بن الشهيد الثاني: «الكتاب الكافي و المنهل العذب الصافي. و لعمري، لم ينسج ناسج على منواله، و منه يعلم قدر منزلته 5و جلالة حاله 6» .

و قال المجلسيّ: «كتاب الكافي. . . أضبط الأصول و أجمعها، و أحسن مؤلّفات الفرقة الناجية، و أعظمها 7» .

و قال المولى محمّد أمين الأسترآبادي في الفوائد المدنيّة: «و قد سمعنا عن مشايخنا و علمائنا أنّه لم يصنّف في الإسلام كتاب يوازيه أو يدانيه 8» .

و قال بعض الأفاضل: «اعلم أنّ الكتاب الجامع للأحاديث، في جميع فنون


1) بحار الأنوار ج 25 ص 67.
2) بحار الأنوار ج 25 ص 67.
3) بحار الأنوار ج 25 ص 63.
4) الوافي ج 1 ص 6 طبعة طهران 1324.
5) منزلته؛ أى: منزلة الكليني، مؤلّفه.
6) الدّر المنظوم ورقة 1 ب.
7) مرآة العقول ج 1 ص 3.
8) مستدرك الوسائل ج 3 ص 532.
   ترجمه(۳)   شرح(۱)